onsdag 13 februari 2013

Åsnan och Hamnen

Åsnan och hamnen, kan det vara något bra det tro?

Vaknade lite piggare än tidigare och termometern i munnen visade grönt ljus för surf, prognosen visade ju ett ökande nordswell men även vind, det blåser dock oftast lite mindre innan lunch.

Vi begav oss söderut mot El Burro - "Åsnan" även kallat Glass Beach, det funkar på windswell och det såg rätt köttigt ut när vi kom fram och så var det, det är ett blandat spot med sand och rev/pointbreak. En ganska lång utpaddling gjorde redan kroppen trött, ute på lineup fick man paddla, paddla och paddla för att hålla position, ganska stark sidoström runt udden.

Alex tog för sig direkt och tog ett par bomber, takeoff zone var rätt smal och man fick ligga djupt och våga paddla på stora vågor för att komma med, jag tog mig an och lyckades droppa in på ett fett set, Alex var på väg ut och tjoade åt mig, det gör all paddling värt det.

Jag tog en våg till innan jag kände mig nöjd och paddlade in, Alex höll sig ute en stund till och fick fler fina vågor innan vi packade ihop och rullade längre söderut.


El Burro - Glass Beach 


Alex in the pocket 


The Burro? 






Vi drog söderut mot Puerto Lajas som ligger ca 2 mil söderut från Corralejjo, här var det mycket renare vågor men vinden var fortfarande för svag, det var rätt många surfare/supare ute, vi fick bra tips från en local om i/uppgång och vind så vi tog en lunch och när vi kom tillbaka hade vinden ökat.

Riggade upp 4,7 och såg hur de andra med 5,3:ish kajkade, efter en stunds velande drog jag på mig och stack ut, man fick höjda på ganska bra upp mot brytet som var ännu ett fint pointbreak, faktiskt med rätt lika känsla Gislövshammar, fast turkost vatten ;-)

Vinden var lite upp och ner men jag fick en dryg timma på vågorna, fick flera fina vågor men kände att jag inte hade något tryck i kroppen så när vinden började droppa något seglade jag in eftersom jag inte var sugen på ännu en simtur, var rätt nöjd och glad ändå :-)

Själv pointen var 500m ut från launchen därav svårt att fota om man inte gick ut hela vägen.
Senare på eftermiddagen spotcheckade vi Punta Blanca på North Shore där en duktig Britt m.f.l körde.


Time to launch on the rocks 


Showtime 


Nice! 

Inga kommentarer: