lördag 22 januari 2011

Ensam i Yzer och 3,7 i Bigbay

Vaknade som en lärka vid 8 och kände mig pigg, drog mig lite i sängen innan jag steg upp och frullade, fick lite minipanik vid 10 och väckte Andy, sega grappar.

Galet moln...40 knots+



Vi började med att köra inom Luka, shapern av Andys brädor, för att hämta lite fler testbrädor, där fick vi veta att det eventuellt funkade i Yzerfontein, eftersom det var 40 knots redan på morgonen var Sunset/Melkbos att glömma.

Så vi tuffade upp mot Yzer i lagom tempo, jag fick lite noja för prylarna på taket och en sjunkande pil på bränsletanken, det finns inte en mack på RD27 förrän Yzer, men det gick vägen.

Överblick Yzerfontein



När vi kom fram var det en del folk, inget episk men jag tyckte det såg seglingsbart ut, fick ta 4,8:an och kuska ut, A&A pep ner mot Melkbos så jag blev solo kvar. Gick ut och hade rätt skönt i seglet, inte megapower vilket är en skön omväxling.

Redo att rippa vågen - Yzerfontein



En bit ner i vind fick jag lite sköna rides, även om vågorna var rätt slöa och peakade först långt in där det stängde rätt hårt, brassade på en skön air men det var svårjobbat och efter ett tag tröttnade jag och packade ihop.

Efter pitstop på macken med bränsle för kropp och bil tog jag R27 söderut, gasade på hemåt men tog en sväng inom Silverstroomstrand som ska funka, det såg inte helt dumt ut, 5 seglare ute i förhållanden liknande Sverige, bra spotcheck!

Någon rippar en våg - Silverstroomstrand



Sedan vidare för att leta upp mitt company, ingen i Melkbos där det var hysterisk vind och små vågor, vidare till Bigbay där jag synkade med A&A. Vi åkte hem och styrde lite käk för en kvällsession.

Tillbaka i Bigbay vid 7 för en session, 3,7 med 340 mast satt som en smäck, det var precis lagom tryck för ett löst segel och jag hade skitkul de knappa förhållanden till trots, fick faktiskt några bra vågor med en grym aerial och en lyckad shove-it som höjdpunkter, efter kände jag mitt stoke på väg upp, fired up for more!

Laddar bakåt i Bigbay



Lite roliga vågor ändå



Nu har vi ätit grym seafood och sushi, en kapten eller två och sedan bingen.
Imorgon kan bli bra Sunset på förmiddagen, RNR!

6 kommentarer:

Emil Håkansson sa...

Kul läsning! Hoppas vi får segla tillsammans om en vecka! / Emil

Andreas Choulet sa...

Tack Emil :) jag det lär vi får, för vinden verkar inte ge sig i första taget, snart swell på g!

stg sa...

Härlig läsning och bildar gnu en viss kontrakt
Till h-std just nu ser att sf sliter hårt där nere härligt-järnet

Basse sa...

Shit vad najs!
Får jag tycka till lite tycker jag du skall försöka vara närmre bommen med kroppen i bakåten.

Kör hårt!

Anonym sa...

Swellet kommer på fredag. Kör Haakgat då, grymmespot!

Röck ON!

/Börje

Andreas Choulet sa...

Stg: Jag äter Gnu varje dag, googla Biltong så får du se ;-) stoke!

Basse: Tack för tips, blir nog pushloop ladd imorgon!

Nu dags för nytt inlägg!