tisdag 1 juni 2010

Efter regn kommer solsken....

Vi kan konstatera två saker:
1. Vattnet är j*vligt kallt i östersjön
2. Gislöv kan leverera sjuka vågor

Hade blickat in i spåkulan och sett en nordostan torna upp sig, fick dock inget medhugg på resesällskap så det var osäkert om tåget gick, men så fick jag napp via Surfzone där bilplats utannonserats, gott mos!

David mötte upp mig vid Eurostop och efter lite packande var vi på väg, hade förvarnat lite om osäker och nordlig vind, erbjöd min bräda till låns vilket visade sig vara ett vinnande kort.

Fick en tråkig rapport från Jonas om platt och nordlig, men vi var redan mer än halvvägs så bara att tuffa på, när vi kom fram var det inte direkt crowded några tappa försökte hålla värmen och humöret uppe.

Uncrowded



Vi avvaktade medans Gurra hoppade i och folk började lämna i takt med att regnet började droppa från himlen, efter 1 timma så drog vi på gummit och tassade ner mot stenarna, jag vågade mig ut rakt mot brytet eftersom vågorna inte var så stora, ÄN(!)

Det var pys planing med 4,8 under dryga timman där man kunda plocka lite vågor med betoning på lite, efter det blev det väldigt lätt vind och vi guppade ut och planade in, fick någon våg runt 2 meter som var helt glassy vilket gjorde att man harvade på en stund till, till slut var vinden för lätt så vi gick upp.

Gurra hitter en fin line



Sedan vankade vi av och an i drygt 1,5 timma, skulle vinden komma tillbaka? De flesta hade gett upp hoppet när det plötsligt small till, jag sprang som en tok ner mot brytet för att få upp den lilla värme som fanns kvar i kroppen, travade ut genom stenarna och sköts iväg av vinden.

Baltic sea bowls



Moder Gislöv gav oss utdelning för väntan, vinden och vågorna dundrade in över stenvreven, vi som haft prylarna startklara kunde under drygt en timme njuta av cleana upp mot logo sets och fin vinkel, it was all about waves!

Kom in i en rätt skön rytm och plockade säkert upp mot 50-talet vågor med 1-3 svängar på, det bästa var att det var så rena vågor och brädan gick som tåget, ut höjd, in och rippa, så pågick det tills jag kände mig mör och vinden vred upp allt mer mot nord.
Så efter allt så var det många leenden på läpparna i regnet.

Snappy turn



På vägen hem var man gott mör och som passagerare i Davids bil njöt jag extra mycket med värmen påskruvad och en avslappnad blick mot solen. I vanlig manér blev det Double Wopper i Glumslöv innan vi nådde Halmstad i solsken och 16 grader vid 22.

Tack för sällskapet och vi ses snart!

6 kommentarer:

Rille sa...

Fan va grymt Endy. Där missade man nåt. Strongt att inte ge upp också i sketvädret!

Andreas Choulet sa...

Tackar :) ja det var nästan på håret, satans kallt att stå i dräkten så länge, men vi drog slutligen det längsta strået :)

Styret sa...

vinstlott helt klart

Pontus sa...

Man får inte se fler bilder från dagen? Eller blir det en film från GoPro:n kanske?

/Pontus med HotSails SO som också väntade in att vinden skulle komma

Andreas Choulet sa...

Tjena Pontus!
Det kanske kan bli en liten rulle från dagen, ska sätta mig så fort jag får en stund :)

Vi ses!

Pete sa...

Ser helt underbart ut!