tisdag 25 maj 2010

Två gånger Ringenäs inom 8h

Idag sitter jag med en Pilsner Urquell och känner mig helt skön mosig med lite lagom röda händer och ett och annat blåmärke, ni vet vad som hänt, riktig surf!

Från helt bleke har man nu surfat 3 dagar irad vilket känns riktigt gott och skönt att säsongen kommit igång, man var lite håglös ett tag här under våren, men nu kör vi!

Efter söndagens so(u)lsession var det upplagt för kvällssegling igår och det passade perfekt för en butiksherre som mig, tog det lugnt eftersom vinden skulle komma vid 8 och var ute halv där nästan alla locals var på plats och väntade.

Jag tog quad 85 och riggade på smack 4,8, i princip när jag satte tårna i vattnet och alla stod kvar och glodde kom vinden, inga vågor att tala om men snart drog det på bra. Fick lite uppvärmning och kände på seglet, vilken grymt segel, perfekt med lite mer drag än sf 4,7 när det är lite mindre vågor för bra fart innifrån, det kändes superskönt, lagom mjukt och stabilt med power, passar mig som handsken de!

Provade lite ponch som jag inte gjort på 6 mån efter uppehåll och den satt fint, matade på med lite spinloops på vägen in och dito ut, gött smack!
Jag, Börje, Chris och Steffe körde sedan nere vid revet där lite små vågor rullade in, det var nog för lite svängar och hopp, satte en bakåt som var lite blöt men det var skönt att pricka in igen och quaden är sjukt lekfull även i mindre vågor, grym bräda!

Körde tills solen börjat gå ner bakom udden och kom upp vid 10 lagom inseglad och stokad för morgondagen

Midspin i solen :-)



Fick lite tips om Dalen inför morgonen men efter att kroppen varit helt mörbultad och jag ignorerat alamret vid 6 fick det blir ut till näset igen, kanske dumt i efterhand...

Var ute vid halv åtta och drog på freak 4,2 med quaden, det var braaa tryck seglet och vinkeln var bra, Robban var ute och skulle knäppa lite bilder så det var bara att leverera då, ja jag försökte och drog av ett bra bakåtförsök som inte riktigt satt men enligt fotografen något i 5-6 meters höjd, ska bli kul att se...

Seglingen gick inte helt 100% men efterhand gick brädan som på räls i vågorna och man känner verkligen hur den greppar i bottensvängen, ligger man rätt accelererar den rakt på mål och man kan smacka eller lyfta från läppen.

Off the lip



Skvätter lite mot Chriss



Det blev tyvärr mest fokusering på vågridning efterhand eftersom vinden senare utan problem var 3,7 och man var överriggad en bit ut, inget att skylla på men jag kände mina begränsningar och gick mest på bakåtloopar, lite ovan med timingen så var det nära på många men ingen satt som den skulle.

Lite luft..



Vid 10 snåret började vinden vrida upp och vågorna avtog desto mer, kände mig mör som få och ville inte ta sönder mig själv eller prylar, så det fick vara nok.
Steve och jag tog aftersurf med en skön fika på Maxi innan butiken skulle öppnas.

Vi ses snart på vattnet igen hoppas vi :-)

4 kommentarer:

Jonas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jonas sa...

Gott att se och superfina headcam bilder, GoPro:n verkar vara grejen! Nu får vi hoppas att lördagssprognosen kan bättra sig så får vi ännu ett kryss i veckans kalender!

Andreas Choulet sa...

Coolers, ja ändå är det bara framegrabs :-)
Det vore lagom vila för kroppen, jag var sjukt seg i morse :P

Anonym sa...

Gött som fasen låter det som. Synd att ni inte kunde dela med er med lite vind till Gotland också;)